Page d'accueil
Introduction
Hexagone
Outils d'analyse
Méthodologies
Ressources
Etudes de cas
Plan du site

 

Macro-Political Framework Conditions Local Sustainable Development, Local Agenda 21
Locational Factors Governance
Business Promotion Networks
Regional and Urban Development Miscellaneous
 
Business Promotion

A Toolbox for Improving the Business Environment for SME from a Local Perspective
Christof Gross / GTZ / 2004
"This paper marks the launching of a toolbox on the improvement of the political, legal and regulatory business environment for small and medium businesses. The findings presented here are based on the experiences of the Philippine-German development cooperation project called "Small and Medium Development for Sustainable Employment Program (SMEDSEP)". An attempt is made to synthesize the approach taken into somewhat standardized and hopefully replicable tools in order to feed the knowledge generated by SMEDSEP into the knowledge management system of GTZ, to inform the work on similar approaches and to serve as an input to the wider donor community in its quest for improving the business environment for small enterprises."
(word-file, 180 kb, 14 pp.)


Participatory Appraisal of Competitive Advantage (PACA): Launching Local Economic Development Initiatives. mesopartner working paper 01/2003
Jörg Meyer-Stamer / mesopartner / 2003
"In this article I will present a methodology which has been employed in a number of countries to kick-start local economic development activities. 'Participatory Appraisal of Competitive Advantage' (PACA) combines competitiveness concepts with the principles of rapid / participatory appraisal in order to identify quickly implementable activities to stimulate a local economy. It is not aiming at grand strategies and big projects, but rather at practical approaches to remedying local market failures."
(pdf-file, 101KB, 19pp.)


Current Innovative Models of SME-Promotion in Europe
Michael Wilhelm Hoeppel / SSIPP-GTZ / 2002
The present study examines current innovative models of SME promotion by use of case studies. These studies are evaluated regard to the effectiveness, outreach capacities, impacts, and state-of-the-art of the innovative models and the various individual measures identified. Particular emphasis is placed on the applicability and potential for introduction and utilisation of such measures in Thailand and the potential approaches for propagating the various identified factors.
(pdf-file, 419KB, 45pp.)


Best Practices der Armutsbekämpfung - Förderung von Kleinstunternehmen in Chile
Annette Schmitt / GTZ / 1999
This paper is intended for persons who are on the lookout for innovative ideas on how to promote microenterprises, or who are concerned with the promotion of local businesses, or who are interested in obtaining further information about advisory services for groups or participatory methods for business and employment promotion.
(pdf-file, 75KB, 16pp.)


Auswertung der Erfahrungen der GTZ und der FES mit integrierten Ansätzen der lokalen Wirtschaftsförderung in Chile
Christian von Haldenwang / GTZ / 1999
"Schwerpunkt beim Ansatz der FES ist der Aufbau und die Förderung von planerischen Prozessen und institutionellen Kapazitäten und Kompetenzen für lokale Wirtschaftsförderung. Der Aspekt der direkten Förderung von Unternehmensvernetzungen ist also nachgeordnetes Interventionsziel, für das im Rahmen des FES-Ansatzes die institutionellen Voraussetzungen geschaffen werden sollen. In Chile ist die FES bereits seit längerem in der KKMU-Förderung tätig. Der gegenwärtige Ansatz der "lokalen Wirtschaftsentwicklung" wird seit ca. fünf Jahren verfolgt."
In: Exemplarische Darstellung von Ansätzen der lokalen Wirtschaftsförderung in Lateinamerika / GTZ / 2001
(pdf-file, 499KB, 80pp.)


Second Report on Local Development and Employment Initiatives - The Era of Tailor-made Jobs
European Commission / 2002
"The proliferation of LDEIs is creating a major dynamic impetus affecting the entire territory of the European Union and combining entrepreneurial spirit, employment and local diversity. An increasingly diversified economy requires jobs tailor-made specifically for those occupying them, in order to provide those services requested by demanding consumers according to a specific local context."
(word-file, 245 KB, 47pp.)


Kommunale Wirtschafts- und Beschäftigungsförderung in Europa: Eine Analyse ausgewählter Instrumente und Erfahrungen mit Relevanz für Armutsminderung in Entwicklungsländern
Rolf Bergs, Karlheinz Knickel / 1998
Gutachten im Auftrag des Sektorprojekt: Armutsminderung durch Wirtschafts- und Beschäftigungsförderung Darstellung und Analyse von Instrumenten, die erfolgreich in Ländern der Europäischen Union eingesetzt wurden und im Rahmen der Technischen Zusammenarbeit in Afrika, Asien und Lateinamerika angewandt werden können.
(word-file, 216 KB, 54pp.)


Local Economic Development. New generations of actors, policies and instruments
A. H. J. (Bert) Helmsing / Institute of Social Studies, The Hague  / 2001
A summary report prepared for the UNCDF symposium on Decentralization and Local Governance in Africa.
(pdf-file, 66 KB, 20pp)


Lokale und regionale Standortpolitik. Jenseits von Industriepolitik und traditioneller Wirtschaftsförderung - Perspektiven für Entwicklungsländer
Jörg Meyer-Stamer / INEF / 1999
Entwurf eines INEF-Meso-NRW- Working Papers (Mai 1999). Ausgehend vom Wandel der Wirtschaftsförderung in den Industrieländern sieht der Autor die Chance für die EL darin, von den in den IL gemachten Erfahrungen "einer Stimulierung des lokalen Potentials" zu profitieren und im Kontext von Standortstrategien gleichzeitig einem unkoordinierten Geberverhalten entgegenzuwirken.  Local and regional locational policy. [Beyond industrial policy and traditional economic promotion - perspectives for development countries]
(pdf-file 197 KB, 41pp.)


Tomaten, Milch, Bohnen und Paläonthologie
Jörg Meyer-Stamer (Projeto Marketing Municipal) / INEF / 1999
Fallstudie Mafra: Wirtschaftsförderung in einer landwirtschaftlich geprägten Region in Santa Catarina/Brasilien. [Tomatoes, milk, beans and paleontology]
(winword-file, 130KB, 11pp.)


SME Promotion in Germany - An overview
Bettina Führmann / GTZ / 2001
(word-file, 156 KB, 25pp)


Promotion of the Regional Economy (PRE) - Enhance the economic strength and competitiveness of regions
GTZ / 2001
"We enable the stakeholders of an economic region to undertake joint independent initiatives that aim at economic development of their region and its strategic positioning in the country, even in the global context. Development potentials are utilized by establishing proper linkages between the population and business enterprises, between institutions/organizations in their own surroundings and the region's specific settings, resources and frame conditions."
(word-file, 73 KB, 5pp)
 - Download of the Spanish Version (word-file, 76 KB, 5pp)
 - Download of the French Version (word-file, 43 KB, 6pp)


top